31.03. Зарубіжна л-ра. 7-й клас.

Тема. "Дива" та їх сприйняття персонажами. Оповідач твору (батько). Особливості дитячого світу в оповіданні. Роль елементів фантастики у новелі "Чарівна крамниця".


 Герберт Уеллс уважав, що фантастика – це засіб прогнозування життя людей у майбутньому. Проте з розвитком науки, на думку письменника, не повинна руйнуватися мораль людини, інакше досягнення розуму можуть стати згубними для світу 
     Проблемне питання.
   Які цінності утверджує англійський письменник-фантаст Г.Уеллс в оповіданні «Чарівна крамниця»?
      Складання схем, які підтвердити цитатами.
Зміна почуттів батька
   Байдужість –> здивування –> задоволення –> тривога – підозра й побоювання –> обурення –> нерозуміння
Стан сина
   Цікавість –> подив –> захоплення –> схвильованість – >радість

Прослідкуйте зміну почуттів батька. 

Байдужість «Але мені й на думку не спадало завернути туди» 

Здивування «У крамниці я цього не чекав» Задоволення «— Непогано! — кинув я,                                        сміючись» 

Тривога, ревнощі «Невдовзі я з невиразною тривогою і почуттям, дуже схожим на ревнощі,                                  завважив, що Джип ухопив його за палець»  

Підозра, побоювання «Ця крамниця вже починала викликати в мене підозру й побоювання»

 Обурення «Я обурено викинув її [кульку] на бруківку»

 Нерозуміння «Але нічого чарівного в них [солдатиках] я так і не помітив...» 

♦ Як змінюється стан хлопчика Джипа?

 Цікавість «Джип уважно роздивився свою кульку, потім дві ті, що лежали на прилавку, і                         зрештою підвів запитливий погляд на продавця...» 

Подив «Це була чарівна крамниця, і тому Джип не поспішав відразу до прилавка, як                         бувало...» 

Захоплення «Хлопчик говорив дуже мало, але очі його були красномовні. Красномовні були                     і його руки, що тримали біля грудей покупки»

Схвильованість «Джип стояв невимовно схвильований» 

Радість «— Тату, а мені ця крамниця подобається!» «Він не був наляканий, не був                                     розгублений; його просто страшенно тішило те, як минув день»


Проблемне питання ♦ Чи не зіпсує характер дитини батько, який ні в чому не відмовляє синові, купляє усе, що той забажає?

 

   Висновок. У творі показано зміну почуттів батька – людини прагматичної, далекої від світу мрії і фантазії, в якому живе його син. Він багато чим нагадує містера і місіс Бенкс з повісті Треверс «Мері Поппінс», батьків Марі з казки Гофмана «Лускунчик і мишачий король». Водночас автор зображає стан хлопчика, відкритого для див. не випадково навіть у звичайнісіньких солдатиках він бачить чарівних.
    Вирішення проблемного питання уроку.
   У цій фантастичній новелі Г.Уеллс проголошує цінність творчої уяви. Людина повинна бути вільною, мріяти, бути собою, уважав митець. На думку письменника, справжнє життя відбувається лише в глибинах власного «я», здатного творити великі дива. Те, що в людській душі, не менш важливе за світ реальний. Творча уява може змінити все довкола, одухотворити земний світ.
·        Висновки.
   У центрі твору — два погляди па світ: творчий (романтичний), здатний зазирнути за видиму площину явища чи предмета, і прагматичний (реалістичний), заснований виключно на розумовому сприйнятті дійсності. Прийом контрасту дає змогу письменникові показати багатий внутрішній світ хлопчика, відкритий для фантазії, і прагматичне, приземлене світовідчуття його батька. Перебуваючи в крамниці, Джип захоплюється дивами, які в ній відбуваються. Вони викликають у його душі яскраві картини. Для нього світ — це щось дивовижне, загадкове й непізнанне. Краса внутрішнього світу Джипа безмежна у своїх проявах. Він здатний не тільки сприймати диво, а й дарувати його іншим. Отже, майбутнє, на думку митця, належить саме таким людям із креативною фантазією й чутливою душею.
·        Порада.
   За мотивами творів Г.Дж.Уеллса знято чимало кінофільмів. У 1933 р. з’явилась екранізація роману «Невидимець» (США, реж. Джеймс Уейл). У 2002 р. було екранізовано роман «Машина часу» (США, реж. Саймон Уеллс), у 2005 – «Війна світів» (США, реж. Стівен Спілберг) та ін..
   Прочитайте додатково один із творів Г.Уеллса і подивіться фільм, порівняйте його з текстом твору. Поділіться своїми враженнями з тими, хто небайдужий до читання.
   Домашнє завдання. Охарактеризувати образ оповідача. Подумати над фіналом поеми.


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу