31.03. Українська мова. 9-й клас.
Тема. Розділові знаки у складному реченні з різними видами сполучникового і безсполучникового зв'язку.
·
Яке
речення називається складним? Складним сполучниковим?
·
На які
дві групи поділяються складні сполучникові речення? Навести приклад речення
складносурядного і складнопідрядного.
·
Яку
будову можуть мати речення із сурядним і підрядним зв’язком?
·
Яке речення називається складним
безсполучниковим? Навести приклад.
·
На які
три основні різновиди розподіляються
складні речення зі сполучниковим і безсполучниковим зв’язком?
Складні речення із сурядним і підрядним зв'язком
Складне речення, у якому поєднуються різні види зв'язку, називається складним з різними видами зв’язку.
Серед таких речень розрізняють речення із сурядним і підрядним зв'язком та речення із сполучниковим і безсполучниковим зв'язком.
У складному реченні із сурядним і підрядним зв'язком одні частини з'єднуються сурядними сполучниками, а інші - підрядними сполучниками чи сполучними словами: Аж ось труснуло сніжком, і земля нагадала аркуш паперу, на якім дитина випробувала зелені, руді й сірі фарби.
У цьому реченні перша і друга частини з'єднані сурядним зв'язком, а друга і третя - підрядним.
Складні речення із сурядним і підрядним зв'язком можуть мати різну будову:
- дві або більше частини з'єднані сурядним зв'язком, від однієї з них залежить одна або кілька підрядних: Ти до мене прийшла не із казки чи сну, і здалося мені, що стрічаю весну;
- дві або більше частини з'єднані сурядним зв'язком, від кожної з них залежить одна або кілька підрядних: Щаслива ти, дорого, якою ми ідем, і пісня та щаслива, що в серці ми несем;
- дві або більше частини з'єднані сурядним зв'язком і мають спільну підрядну частину: Коли в лісах іще ревли буй-тури, Даждьбогу сонце приміряло німб і люди чорноліської культури жили, співали, сіяли свій хліб.
Між двома головними частинами, з'єднаними одиничним сполучником чи, або, та (в значенні і), і (й), якщо вони мають спільну підрядну частину, кому не ставимо: Ще той папір від часу не зотлів і пам'ятка лишилась людям здавна, де за неграмотних французьких королів підписувалась Ганна Ярославна.
Розділові знаки у складному реченні з різними видами зв'язку
При збігу сполучників перед другим з них кому не ставимо тоді, коли в наступній частині наявні співвідносні слова то, так:
1. Лось сподівався побачити схід сонця, і коли під його променями забронзовіли верхівки, то лось наче аж полегшав.
2. З того вечора я часто приходив до дядька Себастьяна, і, коли він мав час, ми разом читали якусь книгу.
Якщо перший з двох сполучників протиставний (а, але, однак і т.д.), то кому після нього взагалі не ставимо: Туман пав бузковим цвітом, а коли почав розходитись, крізь його тонкий просинюватий серпанок виступили по горі бузкові вали.
Складні речення зі сполучниковим і безсполучниковим зв’язком
Складні речення зі сполучниковим і безсполучниковим зв'язком діляться на три різновиди:
- складні речення із сурядним і безсполучниковим зв'язком: Пишається калинонька, явір молодіє, а кругом їх верболози й лози зеленіють.;
- складні речення з підрядним і безсполучниковим зв’язком: Споконвіку в народі побутує думка: хто першим побачить цвіт ліщини, тому весь вік посміхатиметься щастя.;
Виконання вправ на закріплення.
Записати речення, підкреслити в кожному граматичні основи. З’ясувати вид зв’язків між частинами речень. Накреслити схеми речень. Пояснити вживання розділових знаків.
І. Мовчала ніч; усі
мовчали; і соловейко задрімав; на небі зірочки блищали, за гаєм місяць
виглядав. (Л.Глібов.) Виводить натхненно
й пронизливо пташка, і жаль, що пташину ту мову дзвінку поетам, які б не були
вони, важко в житті перекласти на мову людську. (Д.Луценко.) Юність вчать –
наука їй не шкодить, але рветься зойк у мене з вуст: хай до неї близько не
підходить із своєю міркою Прокруст! (В.Симоненко.)
ІІ. Книги – морська
глибина: хто в них пірне аж до дна, той, хоч і труду мав досить, дивнії перли
виносить. (І.Франко.) Слова одні нам тішать слух і зір, а інші нас відштовхують
раптово, в одних – огонь і істина жива, а є мертвотні, крижані слова.
(М.Рильський.) Хочеш вік прожить немарно ти -
вищої шукай собі мети, щоб за тебе більшая була: за великою зростеш і сам, з нею воля духові й рукам і великі на весь світ діла.
(Б.Грінченко.)
Переписати, розставляючи розділові знаки (подаємо уривок без їх
вилучення). Накреслити схему речення.
І. Вільно й широко
розлягдися зелені поля; не тіснили їх похмурі ліси, не давили високі гори, і далеко-далеко
сягало око вподовж ланів та невеличкий гайків, що зеленими вершечками виглядали
з ярів та балок. (В.Винниченко.) Низькі чорні хмари, здавалося, стояли
нерухомо, але по тому, як вони час від часу засмолювали негусті дрібні зорі і як ті зорі знову ненадовго з”являлися, можна було здогадатися, що хмари
біжать. (Григорій Тютюнник.)
ІІ.Мати своєму
улюбленому заняттю віддалась, голкою блискає, ще один рушник готує комусь, а
дитинча, притулившись біля материних ніг, позирає звідти на нас одним оком, карим,
сторожким, як це буває в підраненого перепеляти, коли воно, вискочивши з-під
коси, відбігає десь по стерні, втікаючи від гострої сталі, ще сподіваючись
знайти якийсь кущик для захисту, хоч степи всі довкруг на всі гони лежать у
снопах.
О.Гончар.
ІІІ. Доки ми
посипаємо, сіємо-віємо та викрикуєм свою колядницьку хвалу цій хаті і сімейству
її, із покутя, з-під рушника, весь час дивиться на нас на дошці мальована Пречиста Матір з Немовлям, дивиться
уважно й доброзичливо, вона оцінює наші
завзяті старання та нашу чемність, бо ж посипали ми тільки житом-пшеницею, а
головне – від душі, повними жменями; той зичливий іконний погляд з-під рушника почуваємо й
тоді, коли, відкричавшись та ждучи дарунків, ще
якийсь час топчемося біля порога весело розбурханим після співу
юрмиськом, а жінка з німбом довкруг голови по-материнськи озирає кожного з нас.
За О.Гончаром.
Домашнє завдання.
Вивчити про складне речення з різними видами сполучникового і безсполучникового зв'язку.
Написати 328 та 331 вправи.
Коментарі
Дописати коментар