31.03. Українська мова. 9-й клас.

Тема. Розділові знаки у складному реченні з різними видами сполучникового і безсполучникового зв'язку. 

·        Яке речення називається складним? Складним сполучниковим?

·        На які дві групи поділяються складні сполучникові речення? Навести приклад речення складносурядного і складнопідрядного.

·        Яку будову можуть мати речення із сурядним і підрядним звязком?

·         Яке речення називається складним безсполучниковим? Навести приклад.

·        На які три основні різновиди  розподіляються складні речення зі сполучниковим і безсполучниковим звязком?


Складні речення із сурядним і підрядним зв'язком

Складне речення, у якому поєднуються різні види зв'язку, називається складним з різними видами зв’язку.
Серед таких речень розрізняють речення із сурядним і підрядним зв'язком та речення із сполучниковим і безсполучниковим зв'язком.
У складному реченні із сурядним і підрядним зв'язком одні частини з'єднуються сурядними сполучниками, а інші - підрядними сполучниками чи сполучними словами: Аж ось труснуло сніжком, і земля нагадала аркуш паперу, на якім дитина випробувала зелені, руді й сірі фарби.
У цьому реченні перша і друга частини з'єднані сурядним зв'язком, а друга і третя - підрядним.
Складні речення із сурядним і підрядним зв'язком можуть мати різну будову:
- дві або більше частини з'єднані сурядним зв'язком, від однієї з них залежить одна або кілька підрядних:
 Ти до мене прийшла не із казки чи сну, і здалося мені, що стрічаю весну;
- дві або більше частини з'єднані сурядним зв'язком, від кожної з них залежить одна або кілька підрядних: Щаслива ти, дорого, якою ми ідем, і пісня та щаслива, що в серці ми несем;
- дві або більше частини з'єднані сурядним зв'язком і мають спільну підрядну частину: Коли в лісах іще ревли буй-тури, Даждьбогу сонце приміряло німб і люди чорноліської культури жили, співали, сіяли свій хліб.

Між двома головними частинами, з'єднаними одиничним сполучником чи, або, та (в значенні і), і (й), якщо вони мають спільну підрядну частину, кому не ставимоЩе той папір від часу не зотлів і пам'ятка лишилась людям здавна, де за неграмотних французьких королів підписувалась Ганна Ярославна.

Розділові знаки у складному реченні з різними видами зв'язку

При збігу сполучників перед другим з них кому не ставимо тоді, коли в наступній частині наявні співвідносні слова то, так:
1. Лось сподівався побачити схід сонця, і коли під його променями забронзовіли верхівки, то лось наче аж полегшав.
2. З того вечора я часто приходив до дядька Себастьяна, і, коли він мав час, ми разом читали якусь книгу.
Якщо перший з двох сполучників протиставний (а, але, однак і т.д.), то кому після нього взагалі не ставимоТуман пав бузковим цвітом, а коли почав розходитись, крізь його тонкий просинюватий серпанок виступили по горі бузкові вали.

Складні речення зі сполучниковим і безсполучниковим зв’язком


У складному реченні із сполучниковим і безсполучниковим зв'язком одні частини поєднуються за допомогою сполучників чи сполучних слів та інтонації, а інші - лише інтонації: Вже на річках дитячий галас вщух, холонуть дні, і все навкруг холоне. У цьому реченні між першою і другою частинами - безсполучниковий зв'язок, між другою і третьою - сполучниковий.

Складні речення зі сполучниковим і безсполучниковим зв'язком діляться на три різновиди:
- складні речення із сурядним і безсполучниковим зв'язком: Пишається калинонька, явір молодіє, а кругом їх верболози й лози зеленіють.;
- складні речення з підрядним і безсполучниковим зв’язком: Споконвіку в народі побутує думка: хто першим побачить цвіт ліщини, тому весь вік посміхатиметься щастя.;
- складні речення із сурядним, підрядним і безсполучниковим зв’язком: Жодна мова ніколи не розвивається ізольовано; вона завжди зазнає більшого чи меншого впливу інших мов, і сама впливає на мови, які так чи інакше контактують з нею.

 Виконання вправ на закріплення.

 Записати речення, підкреслити в кожному граматичні основи. Зясувати вид звязків між частинами речень. Накреслити схеми речень. Пояснити вживання розділових знаків.

І. Мовчала ніч; усі мовчали; і соловейко задрімав; на небі зірочки блищали, за гаєм місяць виглядав. (Л.Глібов.)  Виводить натхненно й пронизливо пташка, і жаль, що пташину ту мову дзвінку поетам, які б не були вони, важко в житті перекласти на мову людську. (Д.Луценко.) Юність вчать – наука їй не шкодить, але рветься зойк у мене з вуст: хай до неї близько не підходить із своєю міркою Прокруст! (В.Симоненко.)

ІІ. Книги – морська глибина: хто в них пірне аж до дна, той, хоч і труду мав досить, дивнії перли виносить. (І.Франко.) Слова одні нам тішать слух і зір, а інші нас відштовхують раптово, в одних – огонь і істина жива, а є мертвотні, крижані слова. (М.Рильський.) Хочеш вік прожить немарно ти -  вищої шукай собі мети, щоб за тебе більшая була:  за великою зростеш і сам, з нею воля  духові й рукам і великі на весь світ діла. (Б.Грінченко.)

Переписати, розставляючи розділові знаки (подаємо уривок без їх вилучення).  Накреслити схему речення.

І. Вільно й широко розлягдися зелені поля; не тіснили їх похмурі ліси, не давили високі гори, і далеко-далеко сягало око вподовж ланів та невеличкий гайків, що зеленими вершечками виглядали з ярів та балок. (В.Винниченко.) Низькі чорні хмари, здавалося, стояли нерухомо, але по тому, як вони час від часу засмолювали негусті  дрібні зорі і як ті зорі знову ненадовго  з”являлися, можна було здогадатися, що хмари біжать. (Григорій Тютюнник.)

ІІ.Мати своєму улюбленому заняттю віддалась, голкою блискає, ще один рушник готує комусь, а дитинча, притулившись біля материних ніг, позирає звідти на нас одним оком, карим, сторожким, як це буває в підраненого перепеляти, коли воно, вискочивши з-під коси, відбігає десь по стерні, втікаючи від гострої сталі, ще сподіваючись знайти якийсь кущик для захисту, хоч степи всі довкруг на всі гони лежать у снопах.

О.Гончар.

ІІІ. Доки ми посипаємо, сіємо-віємо та викрикуєм свою колядницьку хвалу цій хаті і сімейству її, із покутя, з-під рушника, весь час дивиться на нас на дошці  мальована Пречиста Матір з Немовлям, дивиться уважно й доброзичливо, вона оцінює  наші завзяті старання та нашу чемність, бо ж посипали ми тільки житом-пшеницею, а головне – від душі, повними жменями; той зичливий  іконний погляд з-під рушника почуваємо й тоді, коли, відкричавшись та ждучи дарунків, ще  якийсь час топчемося біля порога весело розбурханим після співу юрмиськом, а жінка з німбом довкруг голови по-материнськи озирає кожного з нас.

За О.Гончаром.

Домашнє завдання.

 Вивчити про складне речення з різними видами сполучникового і безсполучникового зв'язку.

Написати 328 та 331 вправи.

 


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу