29.04. Зарубіжна л-ра 5-й клас

Тема. Особливості  художньої мови твору. Організація казки як гри (гра з часом і простором, назвами), гра з правилами.

Паспорт художнього твору

Автор  -  Льюїс Керролл, справжнє ім’я – Чальз Лютвідж Доджсон.

Рік написання  -  1865.

Мова оригіналу – англійська.

Ілюстрації  - Джон Теніелл.

Жанр  -  повість-казка.

Тема  -  дивовижні й фантастичні пригоди Аліси вві сні.

Ідея  -  Дитинство  -  дивовижна пора. Слід прагнути до пізнання світу, мріяти, бути чесним та сміливим, цінувати прості радощі життя, щасливе дитинство.

Головні герої  -  Аліса, школярка 7 років.

Прототип головної героїні  -  Аліса Лідделл.

Другорядні герої твору  -  Білий Кролик, Чеширський Кіт, Казна-Що-Не-Черепаха, Капелюшник, Герцогиня, Березневий заєць, Соня, Блакитна Гусінь, Грифон, Чирвовий Валет, Королева сердець, Король сердець, Додо, Ящур Крутихвіст.

Композиція  -  12 розділів: Вступний вірш Униз і вглиб кролячою норкою; Озеро сліз; Гасай-Коло та Довгий Хвіст; Кролик крутить Крутихвостом; Що порадила гусінь; Порося та перець; Божевільне чаювання; Королевин крокет; Розповідь Казна-Що-Не-Черепахи; Омарова кадриль; Хто вкрав пиріжки; Свідчить Аліса.

Сюжет  -  Аліса біжить за Білим Кроликом і раптово провалюється в глибоку кролячу нору, яка виводить її в загадкову кімнату з безліччю зачинених дверей. Крізь одну з них вона бачить прекрасний сад, але ніяк не може туди пролізти, бо дверцята надто малі. Аліса помічає, що з’їдені пиріжки або гриби, а також випиті рідини призводять до зміни її росту. В результаті вона ледь не тоне в морі сліз, виплаканих нею ж. Потім ледь не ламає будинок Білого Кролика і опиняється в будиночку Герцогині, де зустрічає Чеширського Кота. Там Аліса дізнається, що Королева Сердець влаштовує змагання з гри в крокет. Побувавши на шаленому чаюванні у Березневого Зайця, вона все ж таки опиняється в прекрасному саду на грі в крокет, де порушено всі відомі правила: замість ключок використовують фламінго, замість м’ячів — їжаків, а в якості воріт служать солдати. Гра поступово перетворюється на несправедливий суд над Валетом, якого підозрюють в крадіжці цукерок (в інших перекладах — котлет, пиріжків). Під час суду, в критичний момент, коли персонажі перетворюються на гральні карти та накидаються на неї, Аліса прокидається і розуміє, що все, що сталося було лише сном.

Особливості  мови -  мова твору сповнена парадоксів, нонсенсу, каламбурів, пародій на вірші, гри слів, фразеологізмів та ін.

Особливості твору  -  Немає чаклунів, добрих і злих героїв, «чарівних помічників» та інших традиційних казкових образів . Елементи казки у творі: Країна Див; перетворення Аліси; тварини, які розмовляють. Реальність у творі: прогулянка дітей; навчання у школі; знання, там отримані; характер Аліси.

Літературний диктант

  1. Що роблять мумі-тролі в листопаді? 
  2. Скільки днів і ночей проспав Мумі-троль?
  3. Що робить честь будь-якому будинку в Мумі-долі?
  4. Коли прокидається Сніф?
  5. Як виходили з Мумі – дому його мешканці?
  6. Чого не люблять мумі – тролі?
  7. Що знайшли діти на вершині гори, під час своєї першої прогулянки після сплячки?
  8. Як мумі – тролі вирішили використати капелюх чарівника?
  9. Де вирішив сховатися Мумі – троль, граючи з друзями в хованки? 
  10. Що з ним сталося?
  11. Чому друзі мало не побились під час гри в хованки?
  12.  Хто врятував Мумі – троля?

 

 Обмін враженнями про прочитане

1. Чому сім’я мумі – тролів вирушила з друзями до річки?

2. Як це характеризує сім’ю?

3. Яку назву дала лодці Мумі – мама, знайдену на березі річки?

4.  Як називається острів на який прибули мандрівники?

5.   Чому Хаттіфнати не чули ні слова з розмови Хемуеля та Снусмумрика?

6. Навіщо Хаттіфнати залізли до Мумі – сім’ї в намет, в якому вони перечікували грозу?

7. Чому Хаттіфнати   покинули  острів? 

8. Як мама запропонувала використати золото, знайдене на острові?

 
 Вікторина   «Кому належать слова?»*

  1.        « Клянусь своїм хвостом»
  2.        «Я побажала б собі очки, як в деревяної королеви»
  3.       « В мене важко на серці, тому що Снусмумрик пішов!»
  4.       « Моя сумка пропала. А мені без неї не обійтись!»
  5.       « У мене є план, але він стосується тільки мене одного!»
  6.        «Я буду займатися ботанікою!.. Зберу найкращий гербарій на світі»
  7.        «Я хочу власну лодку!»
  8.        «Це винятковий випадок! Необхідно провести збори!»

 

Дописати,  в що перетворював Капелюх Чарівника дані предмети*

 Шкаралупу від яєць –…

Комашиного лева – …

Словник іноземних мов – …

Пісок –…

Річкова вода –…

Клубок ниток –…

Ягоди вишні – …


Літературна вікторина
1. 
Яка була пора року, коли Мумі-троль і друзі вирушили на прогулянку? (весна)  Літературна вікторина

2. Що знайшли друзі? (чорний капелюх)

3. Що робив тато Мумі-троля на

 ганку? (читав газету)

4. Хто приміряв капелюха? (тато Мумі-троля)

5. Що вирішили зробити з капелюхом? (використовувати як кошик для сміття)

6. Що вкинув Мумі-троль в капелюх? (яєчну шкаралупу)

7. На що перетворилася яєчна скорлупа? (на білі хмаринки)

8. Скільки хмаринок утворилося? (П'ять)

9. На що були схожі на дотик хмарки? (на вату)

10. Де знаходилася мама? (на кухні)

11. Що готувала мама? (запіканку)

12. Що з хмарками робили діти? (вони з ними гралися).


Домашнє завдання. Порівняти мову літературних героїв у художньому творі.


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу