Українська л-ра.9-й клас.18.02 Тема. Вісь неперервності історичного часу ("До Основ'яненка").
«До Основ’яненка»(послання)
Навчальний діалог.
- Що ви знаєте про створення поезії? (Була написана 1839 року. Збіглася в часі з непростими пошуками молодим Шевченком власного шляху в житті й літературі).
- Що стало поштовхом до написання? (Нарис Г.Квітки - Основ’яненка «Головатий»).
Довідка.
Антон Головатий – кошовий отаман чорноморського козацького війська.
- Що згадує автор у творі? (Старожитну Україну, запорозьке козацтво, колишню славу рідного краю).
- На що скаржиться? (На власне безталання).
- Чому Т.Шевченко звертається до Г.Ф.Квітки-Основ’яненка з проханням зображувати у своїх творах минуле батьківщини, Запорозьку Січ? (Це мало велике значення для пробудження національної свідомості українців).
- За чим поет щиро сумує?
- Що Т.Шевченко називає «дивом, що було, минуло»? (Козацьку вольницю, звитягу запорожців, все, що уособлює українську старовину).
- За допомогою яких художніх засобів передає свою зажуру? (Через систему персоніфікацій).
- Образи-символи.
- Могили – свідки минулого. «Співай же їм, мій голубе! / Про Січ, про могили - / Коли яку насипали, / Кого положили…».
- Образ крові наявний у Шевченковій поезії у складі народно-епічної гіперболи «море крові».
Заповніть таблицю.
Народнопісенні тропи | |
Порівняння | «Чайка скиглить літаючи, Мов за дітьми плаче» |
Персоніфікація | «На тім степу скрізь могили Стоять та сумують» |
Постійні епітети | «синє море», «червоні жупани», «чужі люде», «слава козацькая» |
Тема: Роль особистості в житті суспільства;
Патріотична місія художників слова;
Ностальгія за славним козацьким минулим; необхідність знищення в собі байдужості;
Усвідомлення ролі минулого у побудові майбутнього.
Тема: відтворення спогадів поета про старожитню Україну, запорозьке козацтво, колишню славу рідного краю.
Ідея: висловлення прохання до Основ’яненка зображувати у своїх творах минуле Батьківщини, Запорозьку Січ, що мало велике значення для пробудження національної свідомості українців.
Основна думка:Шевченко прагне викликати інтерес земляків до героїчного минулого рідного краю, переконати їх, що Україна знову може стати самостійною державою, що її історія не закінчилася, вона продовжиться в майбутньому за справедливого суспільного ладу.
Жанр: вірш-послання, громадянська лірика.
Послання - вірш, написаний у формі звернення до певної реальної особи.
Аналіз твору Тараса Шевченка
"До Основ'яненка" 1839 р.
Літературний рід: лірика.
Жанр: послання.
Вид лірики: громадянська.
Провідні мотиви: захоплення героїчним минулим України; роль уроків історії для вирішення проблем сучасності; віра в безсмертя рідного народу.
Про твір: поштовхом до написання романтично-величального послання «До Основ’яненка» стала публікація в «Отечественньїх записках» нарису Г. Квітки-Основ’яненка «Головатий (Нарис для історії Малоросії)», який справив на Т. Шевченка глибоке враження. Поет заохочував свого старшого побратима висвітлювати історико-героїчну, патріотичну тематику, спонукав відтворювати в усій величі героїку минулого України, щоб розбудити пасивних сучасників для боротьби за соціальне й національне розкріпачення народу, тим самим не розриваючи вісь безперервності історичного часу.
Поезія пройнята народнопоетичною символікою: місяць, вітер, чайка, степ, могили, домовина. Тропи також мають народнопісенне походження: порівняння («Чайка скиглить літаючи, // Мов за дітьми плаче»)’, персоніфікація («На тім степу скрізь могили // Стоять та сумують»)’, постійні епітети («сине море», «червоні жупани», «чужі люде», «слава козацькая»).
Усе це сприяє висловленню основних ідей послання:
- минуле має дати відповідь на проблеми сучасності, щоб дізнатися, «Чия правда, чия кривда // чиї ми діти»;
- заклик поета оспівувати героїчне минуле народу;
- віра в безсмертя рідного народу, його мови, культури.
Елегійні описи славного історичного минулого, яке не вернеться, звеличення козацтва, сцени звитяжних козацьких походів характерні й для інших ранніх творів Т. Шевченка.
Коментарі
Дописати коментар