29.03. Основи здоров'я. 9-й клас.

Тема. Цінність родини. Чинники міцної родини. готовність до сімейного життя. Поняття "гендер" і "стать".


Сім’я — головний осередок суспільства. Вона відіграє надзвичайну роль у
його життєдіяльності — через фізичну й соціокультурну зміну поколінь забезпечує
можливість існування суспільства. У сім’ї створюється найбільше суспільне
багатство — людина. Тут вона народжується і формується як особистість. Це та
клітинка, з котрої розпочинається будь-яка держава. Немає країни без сім’ї,
сімейно-родинних відносин.
Без сім’ї неможливе відтворення населення, його соціалізація і, нарешті,
неможливе утворення всіх інших соціальних інституцій. Саме рівень розвитку сім’ї
разом з характеромпраці зумовлюють суспільний порядок, за яким живуть люди в
різних державах, за різних історичних умов.
Водночас функціонування сім’ї є результатом специфічних соціальних
процесів, що відбуваються в суспільстві. Отже, сім’я — це ніби проміжний стан
між суспільством та індивідом.

Функції сім’ї. 
1. матеріально-економічна функція;
2. житлово-побутова функція;
3. репродуктивна функція;
4. комунікативна функція (психологічний клімат у сім’ї);
5. виховна функція;
6. рекреативна функція (вільний час, відпочинок).

Родинні цінності.
- Родина є однією з найважливіших життєвих цінностей. Лише у шлюбі людина
найповніше себе реалізовує як чоловік і жінка, голова родини і господиня, батько і
матір. Дружна родину завжди надихає, підтримує, допомагає, задовольняє
фізіологічні, соціальні і духовні потреби дітей.
- Яким же чином родина задовольняє фізіологічні, соціальні і духовні потреби?
(знайдіть відповідь у підручнику).
Фізіологічні – мати й батько створюють затишний дім, дбають про їжу, одяг.
Соціальні – дають любов, повагу, належність до групи. Дитина вчиться
спілкуватися, розв’язувати конфлікти і будувати свої стосунки з батьками,
братами, сестрами; засвоює цінності й норми поведінки.
Духовні – знайомиться вперше з прекрасним: кімнатні рослини, вишиті рушники,
написані картини; тут співають колискову, читають книжки, навчають народних
ремесел; задовольняють пізнавальні, естетичні потреби та потреби в
самореалізації.

 Важливі чинники міцної родини
- Лев Толстой писав: «Усі щасливі родини схожі одна на одну, кожна нещаслива –
нещаслива по-своєму». Це тому, що родинне щастя ґрунтується на коханні і
важливих побутових та життєвих навичках. Отже, для міцної сім`ї лише
кохання замало, зокрема коли подружжя не усвідомлює відповідальності своєї
нової ролі. «Човен кохання розбився об побут», — сказав поет. Таке нерідко
трапляється через те, що подружжя не має важливих побутових і життєвих
навичок».

Готовність до сімейного життя.
- У кожній країні є закони, які визначають мінімальний вік укладання шлюбу. Який
мінімальний вік становить в Україні?
«Існують закони, які обмежують мінімальний вік укладення шлюбу. В Україні він
становить 18 років для хлопців і 17 років для дівчат. Однак далеко не всі юнаки і
дівчата готові до сімейного життя в такому молодому віці. Більшість молодих
людей ще не досягають біологічної, психологічної і соціальної зрілості».

Проведення анкетування «Психологічна готовність до шлюбу»:
 Як Ви вважаєте, сім'я і сімейні відносини важливіше дружби і приятельських
стосунків?
 Чи вважаєте Ви, що родина без дітей - дім без господаря?
 Чи впевнені Ви в тому, що турбота про повсякденні дрібниці буде доставляти
Вам задоволення?
 Можливе сімейне життя після зради?
 Поблажливі Ви до недоліків інших людей?
 Перебільшували Ви коли-небудь гідності коханих людей?
 Відверті Ви з партнером в розмовах про власні проблеми і недоліки?
 Вам простіше уявити своє майбутнє без кар'єри, ніж без сім'ї?
 Вашому партнерові не обов'язково бути трохи красивіше і розумніше?
 Ви не переводите розмову на іншу тему, коли мова заходить про дітей?
Якщо на більшу частину запитань Ви дали позитивну відповідь це говорить про Вашу психологічну готовність до шлюбу.

Стать — це поділ на жінок та чоловіків за статевими ознаками. Стать дитини визначають у пологовому будинку одразу після пологів і записують до свідотства про народження.
Гендер – це соціальне сприйняття статі, концепції «жінки» і «чоловіка» з набором певних фемінних та маскулінних ознак. 
Появі поняття ми завдячуємо феміністкам, які звертали увагу на те, як кожній статі приписують якісь характеристики, які нібито закладені біологічно. Це називається гендерними стереотипами. До них належать поділ на «чоловічу» та «жіночу» поведінку: є стереотипи, що дівчатам більш притаманна ніжність, чуттєвість, неконфліктність, спокійність. Хлопці ж ніби апріорі активніші, агресивніші, більш непосидючі та рідше йдуть на компроміси. 
З цієї ж опери – прив’язка статі до інтересів: наприклад, дівчата нібито більше схильні до гуманітарних наук і менше — до точних, а з хлопців здебільшого виходять саме «технарі». 
Суміжними до гендерних стереотипів є поняття гендерних ролей: «чоловічі» (механік, вантажник) та «жіночі» (вихователька, медсестра) професії або роди діяльності: «чоловік-здобувач» та «жінка-домогосподарка». 
 Узагальнення і систематизація знань
Цінність думок і порад із питань сімейного виховання видатного педагога
Антона Семеновича Макаренка не втрачають своєї актуальності до сих пір:
"Правильне виховання – це наша щаслива старість, погане виховання – це наше
майбутнє горе, це наші сльози, наша провина перед іншими людьми, перед усією
країною"

Домашнє завдання: 
Опрацювати матеріал щодо вивченої теми параграф 22


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу