06.04. Українська мова.9-й клас.
Тема. Тренувальні вправи. Розділові знаки у складному реченні з різними видами сполучникового і безсполучниковому зв'язку.
Повторення теоретичного матеріалу.
- Яке речення називається складним?
- На які дві групи поділяються складні речення?
- Які речення називаються безсполучниковими?
- На які групи поділяються сполучникові складні речення?
- Чим відрізняються складносурядні речення від складнопідрядних?
- Назвіть основні види складнопідрядних речень.
- На які питання відповідають підрядні означальні та з’ясувальні?
- На які групи поділяються підрядні обставинні?
- Скільки підрядних частин може мати складнопідрядне речення? Як називається така підрядність?
- Що ви можете сказати про складне речення з різними видами зв’язку?
Проаналізувати структуру складних речень з різними видами зв’язку. Цифрами позначити вид їх: 1 — складні синтаксичні конструкції з безсполучниковим і сурядним зв’язком; 2 — складні синтаксичні конструкції з безсполучниковим і підрядним зв’язком; 3 — складні синтаксичні конструкції з сурядним і підрядним зв’язком.
1. По вечері гості примощуються, де кому вигідніше, а господар виймає книжку, і починається лектура...
2. Хо збирає всю свою потугу: проймаючим холодом віє борода його, чудодійна сила, мов хмари ті, насуває найстрашніші картини перед очі лектора, а лектор наче не помічає сього.
3. Ураз Хо помічає, що від погляду того діються з ним незвичайні речі: з бороди вже не віє проймаючий холод, вона тратить свою чудодійну силу, тіло його меншає, легшає, немов частина його парою взялася або порохом розсипалася.
4. Хо підійшов до села, і перша хата, яка кинулася йому у вічі, була шпиталь, місце страждання і заразом боротьби з тим стражданням.
5. Тихо було, мертво, але Хо не помічав сього: він сидів, замислившись.
6. То не віл був у ярмі, звичайний господарський віл, якого паша й спочинок могли зробити щасливим: ярмо було накоалене на шию дикому турові, загнаному, знесиленому, але овіяному ще степовим вітром
7. Скрізь тепер весело, ясно, світ божий скидається на рай, а білява панночка із смутними очима сумує (З тв. М. Коцюбинського).
Вправа 4.
Тест на встановлення відповідності.
Завдання: встановити відповідність між реченням і схемою, що відображає його будову.
- Відскрипіла возами осінь, на санях від’їхала зима, і вербовим човником прибилась до бродів весна (М.Стельмах).
- Рясні дощі, що набридливо періщили кілька днів підряд, геть розмили сірі кучугури снігу, південний вітер зігнав жовту малу воду в калюжі та широкі озера (Ю.Збанацький).
- Сьогодні сонце висварило в осені ще один погожий день, і він не знав, куди йому занести бабине літо (М.Стельмах).
- Старшина лічила ранком військо, і багато кращих вояків у ньому бракувало: ніхто не знав, де й як вони лягли (Леся Українка).
- На березі хвилястої Десни, де білі піски і дерева зелені, де слід віків одкопували вчені, стояло місто, оповите в сни (М.Рильський).
А) [ , (що), ], [ ]. Г) [ ], [ ], і [ ].
Б) [ , (де), (де), ]. Ґ) [ ], і [ ]: [ ], (де).
В) [ ], і [ ], (куди). Д) [ ], і [ ], (де).
Домашнє завдання.
Повторити теоретичний матеріал про складне речення з різними видами зв'язку.
Коментарі
Дописати коментар