06.04. Українська мова.9-й клас.

Тема. Тренувальні вправи. Розділові знаки у складному реченні з різними видами сполучникового і безсполучниковому зв'язку.   

Повторення теоретичного матеріалу. 

  • Яке речення називається складним?
  • На які дві групи  поділяються складні речення?
  • Які речення називаються безсполучниковими?
  • На які групи поділяються сполучникові складні речення?
  • Чим відрізняються складносурядні речення від складнопідрядних?
  • Назвіть основні види складнопідрядних речень.
  • На які питання відповідають підрядні означальні та з’ясувальні?
  • На які групи поділяються підрядні обставинні?
  • Скільки підрядних частин може мати складнопідрядне речення? Як називається така підрядність?
  • Що ви можете сказати про складне речення з різними видами зв’язку?
Вправа 1.
 Списати.  Виділити  частини  складних  речень,  підкресливши граматичні основи. Указати на засоби зв’язку (інтонація, сполучники, сполучні слова).
Сіре  небо  кошлатилося  брудними  отарами,  блищала  дорога, а  над  річкою  і  над  калюжами  підіймався  серпанок.  Тхнуло  мокрими парканами, які простягалися з одного боку їхнього завулку і з другого у глибину того туманцю, і там пропадали, ніби туман їх поїдав. Пахло ще травою й мокрим листям; брудні хмари хиталися й вигинались, погойдуючи вкритими вологим болотом спинами (В. Шевчук).
Вправа 2.   
1. Щастя подібно метелику __ чим більше ловиш його __ тим більше воно вислизає __ але якщо ви перенесете свою увагу на інші речі__ воно прийде і тихенько сяде вам на плече. 2. Людина __ що живе для себе __ не може бути щасливою__ живи завжди для інших і будеш щасливою. 3. Якщо ви хочете __ щоб життя посміхалося вам__ подаруйте йому спочатку свій гарний настрій. 4. Щастя   __ як здоров'я ___  його не помічаєш ___ значить воно є. 

Вправа  3.

Проаналізувати структуру складних речень з різними видами зв’язку. Цифрами позначити вид їх: 1 — складні синтаксичні конструкції з безсполучниковим і сурядним зв’язком; 2 — складні синтаксичні конструкції з безсполучниковим і підрядним зв’язком; 3 — складні синтаксичні конструкції з сурядним і підрядним зв’язком.

1. По вечері гості примощуються, де кому вигідніше, а господар виймає книжку, і починається лектура...

2. Хо збирає всю свою потугу: проймаючим холодом віє борода його, чудодійна сила, мов хмари ті, насуває найстрашніші картини перед очі лектора, а лектор наче не помічає сього.

3. Ураз Хо помічає, що від погляду того діються з ним незвичайні речі: з бороди вже не віє проймаючий холод, вона тратить свою чудодійну силу, тіло його меншає, легшає, немов частина його парою взялася або порохом розсипалася.

4. Хо підійшов до села, і перша хата, яка кинулася йому у вічі, була шпиталь, місце страждання і заразом боротьби з тим стражданням.

5. Тихо було, мертво, але Хо не помічав сього: він сидів, замислившись.

6. То не віл був у ярмі, звичайний господарський віл, якого паша й спочинок могли зробити щасливим: ярмо було накоалене на шию дикому турові, загнаному, знесиленому, але овіяному ще степовим вітром

7. Скрізь тепер весело, ясно, світ божий скидається на рай, а білява панночка із смутними очима сумує (З тв. М. Коцюбинського).

Вправа 4. 

Тест на встановлення відповідності.

Завдання: встановити відповідність між реченням і схемою, що відображає його будову.

  1. Відскрипіла возами осінь, на санях від’їхала зима, і вербовим човником прибилась до бродів весна (М.Стельмах).
  2. Рясні дощі, що набридливо періщили кілька днів підряд, геть розмили сірі кучугури снігу, південний вітер зігнав жовту малу воду в калюжі та широкі озера (Ю.Збанацький).
  3. Сьогодні сонце висварило в осені ще один погожий день, і він не знав, куди йому занести бабине літо (М.Стельмах).
  4. Старшина лічила ранком військо, і багато кращих вояків у ньому бракувало: ніхто не знав, де й як вони лягли (Леся Українка).
  5. На березі хвилястої Десни, де білі піски і дерева зелені, де слід віків одкопували вчені, стояло місто, оповите в сни (М.Рильський).

А) [ , (що), ], [ ].                     Г) [  ], [  ], і [  ].

Б) [ , (де), (де), ].                 Ґ) [ ], і [ ]: [ ], (де).

В) [  ], і [ ], (куди).                  Д) [ ], і [ ], (де).


Домашнє завдання. 

Повторити теоретичний матеріал про складне речення з різними видами зв'язку

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу